اجرای لوله کشی فاضلاب با استفاده از لوله های پلی پروپیلن پوش فیت

زمان مطالعه: ۷ دقیقه

از جمله تکنولوژی جدید در بخش لوله کشی فاضلاب ساختمان استفاده از روش پوش فیت (PUSH FIT) با جنس لوله های پلی پروپیلن است که با برخورداری از ارینگ های پلیمری (EPDM) مخصوص هزینه های جوش و زمان نصب را کاهش داده و تنها به واسطه یک ارینگ اتصال و لوله آب بندی میشود. استفاده از پلیمر پلی پروپیلن در ساختار این لوله ها نیز مقاومت مکانیکی و شیمیایی آن را نسبت به سایر پلیمرهای قدیمی افزایش داده است.

خرید-لوله-پوش-فیت

مزایای لوله های پلی پروپیلن پوش فیت فاضلابی عبارتند از:

  • مقاومت در برابر ضربه و فشار خارجی
  • برخورداری از مواد ضد حریق
  • سرعت و سهولت در نصب و اجرا
  • عدم استفاده از چسب و حرارت و مواد اضافی در هنگام نصب
  • وزن سبک و سهولت در حمل و نقل
  • آب بندی کامل و مطمئن
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی مطابق با استاندارد DIN۸۰۷۱
  • دارا بودن سطح بسیار صاف و صیقلی و عدم داشتن برجستگی های اضافی لبه های حاصل از جوش دادن
  • پایین بودن ضریب اصطکاک به دلیل استفاده از زاویه ۸۷ درجه به جای ۹۰ درجه زوایای دقیق در داخل اتصالات 

 

ارینگ ها دارای نقش بسیار مهمی برای سیستم لوله کشی پوش فیت فاضلاب هستند. شاید بتوان گفت که یکی از راهکارهای اجرایی این است که مجریان ابتدا تمامی ارینگها را خارج و لوله کشی را بدون ارینگ انجام داده و بعد از اطمینان از اینکه دیگر احتیاج به کوتاه و بلند کردن لوله های فاضلابی نیست و اتصالات نیز دیگر تغییر نخواهند کرد لوله ها و اتصالات ارینگ را جا انداخته و سپس در محل خود نصب می کنند. برای آنکه ارینگها از جهت آب بندی به درستی عمل کند، حتماً باید محور لوله و اتصالات کاملاً در یک امتداد قرار بگیرند. در هنگام قرار گرفتن ارینگ در محل خود شیب ارینگ باید به سمت داخل بوده و دقت شود که ارینگها عاری از هرگونه آلودگی و خوردگی باشد. باید توجه داشت که در اتصال لوله ها قسمت مادگی در جهت جریان قرار گیرد. نکته استفاده از مواد روان کننده مانند گریسها و روغن ها و مواد شیمیایی و ….. به هیچ عنوان مجاز نیست و بهتر است جا زدن لوله در اتصالات با مایع مخصوص روان کننده و یا آب یا مایع رقیق آب و مایع ظرفشویی انجام شود.

 اجرای سریع لوله کشی با استفاده از حداقل امکانات کارگاهی شامل لوله بر و استاپر تست لوله انجام میشود. برای اجرا به ترتیب مراحل زیر عمل می شود

  1. ابتدا باید لوله به میزان مورد نیاز علامت زده و با زاویه عمود بر لوله با ابزار برش یا یک اره یا دندانه های ظریف بریده شود برای کار کردن با لوله های پوش فیت فاضلابی حتماً باید از ابزار آلات آن استفاده کرد به طور مثال برای پخ کردن لبه لوله بریده شده بایستی از ابزار پخ کن استفاده کرده و کاربرد ابزاری همچون سوهان توصیه نمی شود. همین طور جهت کوتاه کردن لوله باید لزوماً از لوله بر استفاده شده و کاربرد ابزار دیگری مانند اره چاقو و…. مجاز نیست برای استفاده از لوله بر، حتما باید قالبهای
  2. متناسب با همان سایز لوله در داخل دستگاه قرار داده شود.
  3. لیه برش خورده بایستی براده برداری شده و با زاویه (۱۵) درجه یخ زده شود. برای سهولت در اجرای این کار میتوان از ابزار برش استفاده کرد.
  4. برای پخ زدن لوله با دستگاه برش ابتدا تیغه برش را از غلتک دور کرده و پس از قرار دادن آن در دهانه داخلی لوله تیغه برش را به لیه لوله می چسبانند. سپس آن را به دور محیط لوله میگردانند و با این عمل مقداری از لبه لوله برداشته میشود. پس از برداشتن حدود ۵ میلی متر از لبه لوله انقدر این عمل تکرار میشود تا پلیسه های به وجود آمده از لوله برداشته شده و پخ لوله نیز تمیز شود همین روش برای پخ زن
  5. دستی نیز استفاده میشود.
  6. باید دقت شود تا سر لوله و اتصال مورد نظر تمیز و عاری از هرگونه مواد اضافی باشد.
  7. سر لوله پخ زده شده فقط با مواد روان کننده غیر اسیدی و غیر شیمیایی به طور یکنواخت آغشته باشد.
  8. سر لوله آماده شده باید تا محکم شدن نهایی در داخل اتصال مورد نیاز فشار داده شود.
  9. بعد از اطمینان از اینکه لوله تا انتها در داخل اتصال قرار گرفت، لوله حدود یک سانتی متر به سمت بیرون کشیده میشود جهت اطمینان از اینکه این فاصله حتماً رعایت شده میتوان از یک قلم علامت گذاری شده استفاده کرد. این عمل برای پیش بینی امکان انبساط لوله در زمان عبور مواد با دمای بالا انجام می شود.

تست لوله های فاضلابی

نشت فاضلاب به داخل ساختمان و نفوذ آن در دیوارها و پی ها موجبات تخریب اماکن مسکونی را فراهم میسازد از این رو باید کلیه لوله کشیهای ساختمان اعم از آب فاضلاب و حتی گاز با انواع مصالح انتخابی در مرحله لوله کشی کاملا آب بندی شده و قبل از شروع بهره برداری به روشهای مناسب آزمایش شود و پس از رفع نشتی های احتمالی مورد استفاده قرار گیرد.

آزمایش لوله کشی فاضلاب بهداشتی ساختمان باید طبق الزامات مندرج در مقررات ملی ساختمان انجام شود آزمایش مقدماتی را باید پیش از نصب لوازم بهداشتی و آزمایش نهایی را پس از آن انجام داد.

پیش از انجام آزمایش و تأیید لوله کشی هیچ یک از اجزای لوله کشی فاضلاب بهداشتی ساختمان نباید با رنگ یا اجزای ساختمان پوشیده شده و به هنگام آزمایش همه اجزا باید آشکار و قابل بررسی باشد.

قبلاً برای تست لوله کشی فاضلاب از هوا و یا دود استفاده میشد ولی امروزه طبق مقررات ملی ساختمان مبحث ۱۶ در صورتی که لوله ها یا فیتینگهای شبکه لوله کشی و یا قسمتی از آنها از نوع پوش فیت فاضلابی باشد به کار بردن دود برای آزمایش مجاز نیست.

آزمایش مقدماتی

این آزمایش ممکن است قسمت به قسمت و یا در صورتی که مصالح لوله کشی و اتصال ها در برابر فشار ارتفاع (استاتیک) ساختمان مقاوم باشد، به طور یکجا برای کلیه شبکه لوله کشی انجام شود در حالتی که کلیه شبکه لوله کشی به طور یکجا با آن آزمایش شود باید همه دهانه های باز شبکه لوله کشی جز بالاترین دهانه باز آن به طور موقت بسته شده و تمام لوله ها به وسیله آب پر شود. پس از مدت ۱۵ دقیقه باید تمام قطعات و اتصالها مورد بررسی قرار گیرد و نشتی آب مشاهده نشود. در صورت مشاهده نشت آب باید قطعه معیوب و یا اتصال ضعیف

ترمیم و یا تعویض شده و آزمایش با آب تکرار شود در این حالت آزمایش شبکه لوله کشی فاضلاب و هواکش ممکن است با هم انجام گیرد. در حالتی که شبکه لوله کشی قسمت به قسمت آزمایش شود، باید با استفاده از دریچه های بازدید و دسترسی که روی لوله های فاضلابی قائم پیش بینی شده اند. ساختمان در ارتفاع به چند دسته تقسیم شده و آزمایش با آب در هر منطقه به طور جداگانه صورت گیرد.

در هر منطقه جز بالاترین ۳ متر فشار آزمایش با آب نباید از ۳ متر ستون آب کمتر باشد و هیچ یک از قطعات با اتصالها نباید در معرض فشاری کمتر از ۳ متر قرار گیرد. پس از ۱۵ دقیقه باید همه قطعات و اتصالها مورد بازرسی قرار گیرد و نشت آب مشاهده نشود در صورت مشاهده نشت باید قطعه معیوب یا اتصال ضعیف ترمیم و تعویض شده و آزمایش با آب تکرار شود در این حالت آزمایش شبکه لوله کشی

فاضلاب باید جدا از شبکه لوله کشی هواکش انجام گیرد.

آزمایش نهایی

آزمایش نهایی باید پس از نصب همه لوازم بهداشتی که روی لوله و اتصالات پوشانده نشده و کامل شدن سیستم لوله کشی فاضلاب و شبکه لوله کشی هواکش انجام شود. در این آزمایش باید انتهای لوله اصلی که فاضلاب را از ساختمان به خارج ، یا به نقطه ورودی به دستگاه تصفیه فاضلاب در داخل ساختمان هدایت میکند و نیز انتهای لوله های هواکش مسدود شود فشار آب موجود داخل لوله باید ۲۵ میلی متر آب و مدت آن ۱۵ دقیقه باشد.

ضمن اینکه در مدت آزمایش نباید فشار سنج هیچ کاهش فشاری را نشان دهد. در صورت مشاهده نشت باید قطعه معیوب و یا اتصال ضعیف ترمیم و یا تعویض شده و آزمایش با آب تکرار شود.

 

چگونه عمر مفید کابینت ام دی اف را افزیش دهیم؟

روش استفاده از دستگاه تست سیستم فاضلاب (استاپر)

ابتدا دستگاه همان طور که در شکل میبینید رو به روی دریچه بازدید قرار داده میشود.

 

استاپر

 

سپس استاپر به صورتی که لاستیک آن به لبهای دریچه برخورد نکند و باعث خرابی آن نشود داخل میشود. دقت شود دستگاه به صورت ۹۰ درجه قرار گیرد.

 

استاپر

 

اکنون دستگاه آماده کار است ولی باید دقت شود که نگهدارنده لبه دریچه بازدید باشد.

 

استاپر

 

تلمبه باد همانطور که درشکل مشخص استبه سر والو متصل می شود.

 

استاپر

 

قسمت پایین تلمبه باید گرفته شودو با دست دیگر تلمبه زده شود.

استاپر

 

باید مراقب بود که همزمان با عملیات تلمبه زدن فشار از مقدار مجاز بیشتر نشود.

 

پس از رسیدن فشار به میزان مورد نیاز، باید دسته سری تلمبه را از قسمت انتهای دستگاه خارج کرد.

 

جهت بیرون آوردن دستگاه از داخل لوله، باید باد لاستیک خالی شده و بیرون آورده شود.

 

استاپر

 

 

 

 

  کلمات کلیدی :
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
  نظرات

پاسخی بگذارید

شما باید وارد شوید تا قادر به ارسال دیدگاه باشید.