نصب صحیح روشویی،توالت ایرانی و فرنگی

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

در این مقاله با نصب صحیح سنگ روشویی،توالت ایرانی و فرنگی آشنا می شوید. در این مقاله سعی شده تا فاصله دقیق هر یک از جزئیات با هم آورده شود.

سنگ روشویی (دستشویی)

فاضلاب دستشویی و نیز شیرهای پیسوار آن باید تا کف تمام شده حدود ۵۰ سانتی متر فاصله داشته باشد. حداقل قطر فاضلاب دستشویی ۲ اینچ است. دستشویی باید به وسیله بست آهنی به دیوار متصل گردد. ارتفاع دستشویی تا کف تمام شده حدود ۸ سانتی متر است. بند ۱۶ – ۲ – ۵ – ۱ مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان می گوید:

نصب روشویی

الف) روی دهانه تخلیه آب دستشویی باید شبکه قابل برداشتن و مقاوم در برابر خوردگی قرار گیرد.

ب) دهانه تخلیه آب دستشویی باید با امکان قرار دادن درپوش موقتی باشد و دستشویی سرریز داشته باشد.

پ) قطر دهانه تخلیه آب دستشویی باید دست کم ۳۲ میلی متر باشد.

ت) اگر دستشویی به صورت لگنهای سرتاسری باشد هر ۵۰۰ میلی متر طول آن باید به عنوان یک دستشویی تلقی شود و همه الزامات مندرج در این مقررات در مورد آن رعایت شود.

ت) فاصله محور دستشویی از سطح دیوار مجاور یا هر مانع دیگر نباید کمتر از ۴۵۰ میلی متر باشد.

ج) در اماکن عمومی چنانچه در محلی چند دستشویی پیش بینی شده باشد حداقل یکی از آنها باید برای استفاده افراد معلول اختصاص داده شود.

(۱) دستشویی هایی با لبه گرد یا پیشخوان مخصوص استفاده افراد معلول نباید در ارتفاع بلندتر از ۸۶۵ میلی متر از کف تمام شده نصب شوند حداقل ارتفاع خالص لازم از زیر لبه پایینی دستشویی تا کف تمام شده بایستی ۷۳۵ میلی متر باشد به طوری که آزادی زانو و پنجه را فراهم آورد .

 (۲) فضای آزاد به عرض دست کم ۷۶۰ میلی متر و عمق ۱۲۲۰ میلی متر باید در جلو دستشویی معلول پیش بینی شود.

(۳) شیرهای آب دستشویی ویژه استفاده افراد معلول باید یکی از انواع دسته اهرمی فشاری و چشمی الکترونیکی باشد شیرهای خودکار دستشویی باید طوری تنظیم شده باشند که حداقل برای زمان ۱۰ ثابته باز بمانند.

 

چگونه عمر مفید کابینت ام دی اف را افزیش دهیم؟

توالت غربی (فرنگی)

فاصله بدنه دیوار کاشی شده دیوار تا مرکز لوله فاضلاب توالت غربی (فرنگی) برای برخی استانداردها ۲۲ ۳۰ و یا ۳۲ سانتی متر میباشد. حداقل قطر لوله فاضلاب توالت فرنگی ۴ اینچ است.

توالت فرنگی

مطابق مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان بند ۱۶ – ۲-۵-۲ خواهیم داشت

 (الف) توالت غربی باید طوری نصب شود که فاصله محور آن از سطح دیوار مجاور یا هر مانع دیگر کمتر از ۴۵۰ میلی متر و از محور لوازم بهداشتی دیگر کمتر از ۷۶۰ میلی متر نباشد جلو توالت غربی باید دست کم ۵۰۰ میلی متر تا دیوار یا در مقابل آن جای خالی پیش بینی شود.

 (۱) اتاقک توالت غربی نباید کمتر از ۹۰۰ میلی متر پهنا و ۱۵۰۰ میلی متر درازا داشته باشد. ب در فضاهای عمومی توالت غربی باید از نوع بزرگ باشد و نشیمنگاه و در لولایی قابل برداشتن داشته باشد.

نحوه-نصب-توالت-فرنگی

(۱) قطر لوله فاضلاب خروجی از توالت غربی نباید کمتر از ۱۰۰ میلی متر باشد.

(پ) لوله خروجی فاضلاب توالت غربی باید با یک زانوئی ۸۰ ۱۰۰ میلی متر و با با یک فلنج به همین اندازه به لوله فاضلاب ساختمان متصل شود.

(ت) اتصال لوله تخلیه فاضلاب توالت غربی به لوله فاضلاب ساختمان از طریق کف اتاقک یا دیوار باید کاملا آب بند و گازبند باشد.

(ت) در هر گروه بهداشتی در اماکن عمومی در مقابل هر ۶ توالت باید یک توالت برای استفاده افراد معلول اختصاص داده شود.

(ج) اتاقک توالت برای استفاده افراد معلول باید دارای ویژگیهای زیر باشد

(۱) فضای آزاد کف به صورت دایره ای به قطر دست کم ۱۵۲۵ میلی متر برای گردش صندلی چرخ دار فراهم باشد.

(۲) حداقل عرض بازشو در باید ۸۱۵ میلی متر باشد.

(۳) جلو کاسه توالت باید دست کم ۱۲۲۰ میلی متر تا دیوار یا در مقابل آن جای خالی پیش بینی شود.

 (۴) ارتفاع کاسه توالت از کف تمام شده تا قسمت بالای نشیمن توالت باید بین ۴۳۰ تا ۴۸۵ میلی متر باشد.

(۵) ارتفاع نصب دستگیره های کمکی بین ۸۴۰ تا ۹۱۵ میلی متر از کف باشد.

(۶) اهرم سیستم شستشوی داخل توالت به صورت خودکار یا دکمه فشاری بوده و در ارتفاع ۱۱۲۰ میلی متر از کف نصب شود.

توالت ایرانی (شرقی)

عمق فاضلاب توالت ایرانی باید از کف تمام شده پایین تر باشد. این فاصله برای یک نوع توالت برابر ۲۸ سانتی متر میباشد. عایق رطوبتی باید حدود ۵ سانتی متر در داخل لوله فاضلاب قرار گیرد. حداقل قطر لوله فاضلاب توالت ایرانی ۴ اینچ است. بدنه توالت باید روی قشری از ماسه نرم قرار داده شود. بدنه توالت نباید هیچ گاه روی ملات یا بتن که موجبات شکستن احتمالی توالت را فراهم می سازد قرار گیرد.

نصب توالت ایرانی

توالت باید به نحوی نصب شود که آب به هیچ وجه در محوطه آن جمع نشده و آبهای احتمالی ریخته شده در محوطه کاملا به درون آن سرازیر گردد. توالت ایرانی باید از نوع تخت یا کشکولی باشد. انتهای فاضلاب توالت ایرانی باید تا حدی که میسر است در داخل لوله فاضلاب قرار گیرد. فاصله مرکز لوله فاضلاب این توالت تا دیوار حداقل ۳۰ سانتی متر و فاصله محور آن از دیوار مجاور با هر مانع دیگر نباید از ۳۸ سانتی متر کمتر باشد مطابق بند ۱۶ – ۲ – ۵ – ۳ مقررات ملی ساختمان مبحث ۱۶ خواهیم داشت.

(الف) توالت شرقی باید طوری نصب شود که فاصله محور طولی آن از سطح دیوار مجاور یا هر مانع دیگر کمتر از ۴۵۰ میلی متر و از محور طولی لوازم بهداشتی دیگر کمتر از ۷۶۰ میلی متر نباشد جلو توالت شرقی باید دست کم ۵۰۰ میلی متر تا دیوار یا در مقابل آن جای خالی پیش بینی شود.

(۱) اتاقک توالت ایرانی نباید کمتر از ۹۰۰ میلی متر پهنا و ۱۵۰۰ میلی متر درازا داشته باشد.

(ب) توالت شرقی باید از نوع تخت با کشکولی و از جنس مقاوم در برابر نفوذ آب و رطوبت باشد.

(ب) سطوح آشکار توالت ایرانی باید صاف و صیقلی و بدون گوشه های زائدی که شستشو و تمیز کردن آن را مشکل کند باشد.

(ت) ساخت لگن توالت ایرانی باید طوری باشد که به هنگام شستشو آب از آن به کف اتاقک جریان نیابد و پس از تخلیه آب در هیچ یک از نقاط سطح آن آب باقی نماند و کاملا تخلیه شود.

(ت) قطر نام لوله فاضلاب خروجی از توالت شرقی باید دست کم ۱۰۰ میلی متر باشد. (ج) اتصال لوله تخلیه فاضلاب توالت شرقی به لوله فاضلاب ساختمان از طریق کف اتاقک باید کاملا آب بند و گازبند باشد.

(ج) به هنگام شستشوی لگن توالت شرقی باید از درزهای اطراف لگن آب به داخل اجزای ساختمانی کف اتاقک نفوذ کند.

 

نام قطعات شیرآلات
  کلمات کلیدی :
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
  نظرات

پاسخی بگذارید

شما باید وارد شوید تا قادر به ارسال دیدگاه باشید.