چگونه از بتن در معماری داخلی استفاده کنیم؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مقدمه

بتن در معماری از گذشته تا به امروز یک عنصر اصلی در سراسر جهان بوده که در عین بادوام بودن، برای استفاده در همه ی ساختمان ها مقرون به صرفه است. در حالی که در گذشته فقط در بخش عمرانی از آن استفاده میشد، امروز مورد توجه معماران و طراحان قرار گرفته و در فضای داخلی استفاده میشود. بتن یک انتخاب عالی برای کسانی است که به دنبال ظاهر جدید یا ویژگی بسیار خاصی هستند، می باشد.

تغییرات در فرمولاسیون، سبب سبک تر، قوی تر و غیر قابل نفوذ شدن آن در برابر لکه، میتوان در فضای آشپزخانه و حمام استفاده کرد. بتن را میتوان تقریبا در تمام رنگ های دلخواه تولید کرد. شکل، اندازه، پرداخت، ضخامت، الگو ها و طول قابل تنظیم است و این بدین معناست که کاربر میتواند از هر نظر کنترل خلاقانه ای بر روی ظاهر و محصول نهایی خود از جنس بتن داشته باشد. بتن گزینه ای سخت و ارزان برای صاحبان خانه هایی است که به دنبال بازسازی با بودجه محدود هستند. 

موارد استفاده در فضای داخلی

آشپزخانه

به دلیل ویژگی های مقاوم در برابر حرارت و خراش، مناسب ترین ماده برای جزایر آشپزخانه، سینک های سینک داخلی و میزهای آشپزخانه است. بذلیل مقاومت بتن در برابر آب و لکه، آن را برای استفاده در فضاهای مرطوب مناسب می کند.

نکات مهم در اجرای آبیاری قطره ای
میزهای بتنی

استفاده از بتن برای ساخت میزهای آشپزخانه و جزایر گزینه های طراحی بی نهایتی را فراهم می کند و میتوان شکل و ضخامت را تغییر داد و همچنین صفحه بدون درز ایجاد کرد.

قیمت میزهای بتنی بسته به درجه سفارشی‌سازی متفاوت است، اما اصولا هزینه کمتری نسبت به میزهای گرانیتی یا مرمری دارند. اگرچه بتن ذاتاً متخلخل است، اما محافظت از سطوح میز با یک آب بند مبتنی بر آب باعث می شود که در برابر لکه مقاوم باشند و به راحتی تمیز شوند بدون اینکه بر کیفیت هوای داخل خانه تأثیر بگذارند.

سینک بتنی

فقط بتن این امکان را دارد که یک سینک با ظاهری یکپارچه و بدون درز ایجاد کند. قالب های پیش ساخته سینک در اشکال و سبک های مختلف تولید میشود. همچنین با استفاده از موادی همچون پلکسی گلاس، فوم پلی استایرن برای ایجاد قالب های سفارشی سینک بتنی در هر شکل و اندازه استفاده میشود.

چگونه از بتن در معماری داخلی استفاده کنیم؟

 

فضای بین کابینتی

استفاده از بتن در فضای مابین کابینت و پشت سینک گزینه مناسبی برای حفظ یک ظاهر منسجم و منطق با کانتر است. ساده ترین راه برای طراحی فضای بین کابینتی بتنی، استفاده از یک رنگ ثابت است که یک ظاهر ساده و مدرن ایجاد می کند و به راحتی با هر دکوراسیونی مطابقت دارد. برای ایجاد ظاهری چشمگیرتر، می­توان از رنگ های تیره یا روشن استفاده کرد. رنگ­های تیره می­تواند آشپزخانه را بزرگتر و جادارتر نشان دهد، در حالی که رنگ­های روشن می­توانند آشپزخانه را روشن تر و دلبازتر نشان دهند.

چگونه پوسیدگی چوب را در حمام رفع کنیم؟
کف بتنی

کف بتنی در آشپزخانه های تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار میگیرد و در هر دو محیط بافت یکپارچه ای و مقاوم در برابر ریختن مواد غذایی و شکستن وسایل آشپزخانه دارد. برای داشتن فضایی با ظاهر سنتی تر میتوان بافت اصلی را لکه دار کرد تا شبیه به سنگ شود و یا بافت روی آن ایجاد کرد.

نصب کف بتنی یک فرآیند پیچیده است که باید توسط یک متخصص انجام شود. این فرآیند شامل آماده سازی زیرلایه، ریختن بتن و صیقل دادن است. هزینه کف بتنی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله اندازه فضایی که باید پوشش داده شود، نوع بتن مورد استفاده و میزان کار انجام میشود اما به طور کلی، کف بتنی گران تر از کف های ساخته شده از سایر مواد است.

چگونه از بتن در معماری داخلی استفاده کنیم؟

 

حمام

استفاده از میکروسمنت به دلیل خاصیت ضدآب و مقاومت در برابر رطوبت در فضای بهداشتی و حمام بسیار ایده آل است. چند لایه بودن این سیتم پوشش یکنواخت در در برابر  آب و هر نوع آسیب مکانیکی میسازد. باتوجه به اینکه هیچ اتصالی در آن وجود ندارد، خطر ورود رطوبت که باعث قارچ و کپک میشود، به صفر میرسد. سطوح آبگیر که پوشش آنها از میکروسمنت باشند به راحتی قابل تمیز کردن هستند.

چگونه از بتن در معماری داخلی استفاده کنیم؟

 

توالت فرنگی دیواری راحتی و بهداشت در فضای کوچک
روشویی های بتنی

روشویی های ساخته شده از بتن میتوانند جایگزین روشویی های سرامیکی شوند، روشویی های بتنی را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد: روشویی های بتنی یکپارچه و روشویی های بتنی قالبی.

چگونه از بتن در معماری داخلی استفاده کنیم؟

 

چگونه از بتن در معماری داخلی استفاده کنیم؟

 

  • روشویی های بتنی یکپارچه: این روشویی ها از یک تکه بتن ساخته شده اند و معمولاً گران تر از روشویی های قالبی هستند. این روشویی ها معمولاً ظاهری صاف و صیقلی دارند.
  • روشویی های بتنی قالبی: این روشویی ها از قالب های فلزی یا پلاستیکی ساخته می شوند و معمولاً ارزان تر از روشویی های یکپارچه هستند. این روشویی ها می توانند در اشکال و طرح های مختلفی ساخته شوند. برای ساختن این روشویی ها ابتدا یک سازه از ام دی اف ساخته میشود و سپس با یک لایه پرایمر پوشانده میشود و بتن به آن میچسبد.

چند نکته برای توسعه روشویی و سینک های بتنی:

  • روش های جدید تولید: می توان از روش های جدید تولید برای کاهش هزینه و وزن سازه های بتنی استفاده کرد.
  • مواد جدید: می توان از مواد جدید مانند بتن سبک یا بتن تقویت شده با فیبر برای بهبود عملکرد روشویی های بتنی استفاده کرد.

با توسعه این دو مورد می توان روشویی های بتنی را به گزینه ای حتی جذاب تر و مقرون به صرفه تر برای آشپزخانه ها و حمام ها تبدیل کرد.

  نظرات

پاسخی بگذارید

شما باید وارد شوید تا قادر به ارسال دیدگاه باشید.