چگونه پوسیدگی چوب را در حمام رفع کنیم؟

مقدمه

پوسیدگی چوب فرآیندی است که چوب را با کمک رطوبت و قارچ ها از بین می برد. این یک فرآیند طبیعی است که به تجزیه چوب در جنگل کمک می کند. اما در جوامع بشری مشکل ساز می شود. صاحبان خانه هایی که برای تمیز جلوه دادن حمام خود هزینه های زیادی می کنند و وقتی متوجه پوسیدگی در درب حمام خود می شوند دچار وحشت می شوند. نگرانی آنها واقعی است زیرا پوسیدگی درب می­تواند باعث آسیب های جدی ساختاری نیز شود. با این حال، فقط اگر دلایل پوسیدگی درب حمام را بدانید، قابل پیشگیری است.

چگونه پوسیدگی چوب را در حمام رفع کنیم؟

انواع پوسیدگی چوب حمام

پوسیدگی قهوه ای

این پوسیدگی رایج و مضر است که تقریباً در هر دری از جنس چوب رخ می دهد. پوسیدگی قهوه ای به دلیل تخریب سلولز در چوب اتفاق می افتد. قارچ ها سلولز موجود در چوب را می خورند و چوب را به رنگ قهوه ای تبدیل می کنند.

پوسیدگی سفید

نه تنها پوسیدگی قهوه ای، بلکه پوسیدگی سفید نیز به دلیل قارچ ها ایجاد می شود. پوسیدگی سفید زمانی اتفاق می افتد که قارچ ها یک عنصر چوب موجود در چوب را تجزیه می کنند. پوسیدگی زرد رنگ نیز می تواند به دلیل پایان آن رخ دهد.

پوسیدگی نرم

پوسیدگی نرم می تواند در خانه ها نیز به دلیل جو موجود ایجاد شود. پوسیدگی نرم اغلب فقط کنده ها و چوب های افتاده به نظر می رسد اما اگر جو شرایط کافی برای رشد را فراهم کند می تواند در خانه ها ظاهر شود. این فقط بین ۰ تا ۱۱۰ درجه فارنهایت اتفاق می افتد و باعث می شود روند پوسیدگی نرم بسیار کندتر از پوسیدگی سفید و پوسیدگی قهوه ای باشد.

دلیل پوسیدگی قاب درب حمام

تماس زیاد با آب

آب رایج ترین عاملی است که باعث پوسیدگی چوب در درب حمام می شود. پراکندگی بی‌وقفه آب روی درب حمام چوب را مرطوب می‌کند و در نهایت فضای خوبی برای رشد قارچ‌ها و خوردن درب شما ایجاد می‌کند. بر اساس نوع پوسیدگی، علائم را می توان خیلی دور یا خیلی دیر مشاهده کرد.

چگونه پوسیدگی چوب را در حمام رفع کنیم؟

رطوبت هوا

نه تنها آب، بلکه آب و هوا نیز به پوسیدگی درب حمام و حتی کابینت روشویی کمک می کند. مکان هایی با رطوبت زیاد در هوا تمایل دارند درهای چوبی و اتصالات فلزی (مثل لولای درب های کابینت روشویی) را راحت تر پوسیده کنند. ذرات آب موجود در هوا به رشد قارچ ها در حمام کمک می کند. ترکیب قارچ‌ها و آب فرآیند پوسیدگی را آغاز می‌کند و زمانی که این اتفاق ادامه پیدا کرد، چوب شروع به پوسیدگی می‌کند.

حشرات چوب

حشرات نیز مسئول ایجاد پوسیدگی چوب در حمام هستند. حشرات چوب خوار به دلیل آسیب هایی که در مناطق شهری و روستایی ایجاد می کنند به عنوان آفت دیده می شوند. در یک محیط شهری، حشرات حفاری چوب، خسارت زیادی به مبلمان مسکونی مانند کمد، کمد، کمد، دفتر و درب وارد می کنند. آنها روی چوب حمام سوراخ می کنند و در آن زندگی می کنند و چوب را به آرامی می خورند و از داخل آن را گود می کنند. هیچ امکانی در مورد پوسیدگی چوب وجود ندارد زیرا درب از نقطه خارجی طبیعی به نظر می رسد.

کیفیت رنگ ضعیف رنگ برای ایجاد لایه ای بین آب و چوب اصلی ساخته می شود. اما با استفاده از رنگ بی کیفیت روی چوب، صاحبان خانه با عمر درب حمام سازش می کنند و بعد از گذشت چند سال از پوسیدگی چوب شکایت می کنند. رنگ بی کیفیت نمی تواند برای مدت طولانی در برابر سوء استفاده از آب مقاومت کند. پس از گذشت چند سال که لایه ضعیف می شود، رطوبت وارد می شود و در نهایت باعث پوسیدگی چوب می شود.

کیفیت پایین چوب

نه تنها رنگ بی کیفیت، انتخاب نامناسب چوب برای ساخت درب حمام نیز مسئول پوسیدگی چوب است. حمام جایی است که تقریباً هر روز آب روی در می‌پاشد. این باعث پوسیدگی درب حمام می شود که توسط مخلوطی از رطوبت و قارچ ایجاد می شود. مشاهده می شود که درب حمام ساخته شده با چوب بی کیفیت، بیشتر و راحت تر از سایر درهای خانه پوسیدگی می یابد.

نصب نامناسب

نصب نامناسب دوش در سرویس بهداشتی نیز باعث پوسیدگی بیشتر درب می شود. نصب دوش در نزدیکی درب حمام باعث پوسیدگی چوب می شود. با هر دوش گرفتن، آب به سمت در می‌رود. بنابراین، هیچ گزینه ای بهتر از تغییر موقعیت دوش برای جلوگیری از رسیدن آب به درب حمام وجود ندارد.

راه های جلوگیری از پوسیدگی درب حمام

استفاده از رنگ مرغوب

ساده ترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی درب حمام، استفاده از رنگ مرغوب روی آن است. دقت کنید رنگی که استفاده می کنید ضد آب باشد تا به راحتی پاک نشود. رنگ مرغوب به شدت در برابر نفوذ آب به داخل چوب مقاومت می کند و از شروع قارچ ها در آن جلوگیری می کند.

چگونه پوسیدگی چوب را در حمام رفع کنیم؟

از چوب بلوط استفاده کنید

نه تنها کیفیت خوب رنگ، کیفیت چوب خوب نیز برای جلوگیری از پوسیدگی درب حمام توصیه می شود. این کار باعث افزایش طول عمر درب حمام می شود. چوب بلوط بهترین گزینه در دسترس برای ساخت هر مبلمانی است زیرا در جلوگیری از رطوبت و ظاهر شدن قارچ ها بسیار خوب است.

نصب صحیح

با نصب صحیح دوش در حمام می توان از پوسیدگی درب جلوگیری کرد. حتی پس از استفاده از چوب و رنگ مرغوب روی درب حمام، اگر آب بیش از حد روی چوب برود، قطعا طول عمر آن کاهش می یابد. بنابراین نصب صحیح دوش در حمام را در نظر بگیرید.

 

 

  کلمات کلیدی :
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
  نظرات

پاسخی بگذارید

شما باید وارد شوید تا قادر به ارسال دیدگاه باشید.