مزایا و معایب کابین دوش

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

کابین دوش چیست؟

 

در آپارتمان های کوچک امروزی، برای استفاده حداکثری از فضا اقدام به ساخت حمام و سرویس بهداشتی مشترک می کنند. این امر هرچند باعث استفاده حداکثری فضا می شود ولی از طرفی مشکلاتی را نیز بوجود می آورد. از جمله این مشکلات می توان به این مورد اشاره کرد که در هنگام استحمام و باز کردن دوش کل سرویس بهداشتی خیس می شود. همچنین استفاده همزمان دو نفر از حمام و توالت میسر نیست.

یکی از بهترین کار ها برای جداسازی این دو قسمت، استفاده از کابین دوش است. کابین دوش یا کابین حمام عبارت است از جدا سازی این دو قسمت توسط درب و جداره های شیشه ای که درب آن می تواند بصورت لولا و یا کشویی باشد. با این این کار دو فضا از هم جدا شده و تا حدودی از مشکلات کاسته می شود.

کف کابین دوش می تواند سرامیک باشد و هم می توان از زیر دوشی هایی از جنس لعابی که سطح صاف و سفید رنگی دارند استفاده کرد.

انواع کابین دوش

کابین دوش اپن یا باز

کابین دوش های اپن یا باز کابین دوش هایی هستند که سقف ندارند و فقط از کناره ها توسط دیوار یا پنل های شیشه ای محصور شده باشند. در این مدل از کابین دوش ها نیازی به استفاده حتمی از زیردوشی نیست و می توان از کف سرامیک شده خود حمام به عنوان کف کابین استفاده کرد. این کابین دوش ها نسبت به سایر کابین دوش ها مقرون به صرفه تر می باشند. 

کابین دوش بسته یا جعبه دوش

کابین دوش های بسته همان طور که از نامش مشخص است، از تمام جهات حتی قسمت سقف محصور شده است. این کابین ها در ابعاد و اشکال مختلف گرد، گوشه ای و چهار گوش در بازار موجود هستند. این کابین ها محدودیت فضای نصب ندارند و در هر جا که لوله فاضلاب و خروجی لوله آب سرد وگرم وجود داشته باشد قابل نصب هستند. این کابین ها با عملکرد های بیشتر نسبت به کابین های معمولی از جمله ماساژور در بازار موجود می باشند. همچنین یکی دیگر از مزیت های این مدل از کابین دوش ها خارج نشدن گرما و بخار بدلیل مسقف بودن آن است.

ابعاد کابین دوش

در انتخاب ابعاد این کابین ها هنگام خرید محدودیتی وجود ندارد. شما می توانید نسبت به اینکه چقدر از فضای سرویس بهداشتی خود را می خواهید به حمام اختصاص دهید اقدام به خرید کنید. می توانید یک کابین  گوشه ای داشته باشید و یا ابعادی مثل مربع و یا مستطیل. همچنین در مواقعی که عرض سرویس بهداشتی خیلی کوچک است، می توانید دیوار سرویس بهداشتی را به عنوان دیوار کابین در نظر بگیرید و فقط اقدام به نصب درب نمایید.

نکته قابل توجه این است که برای کابین دوش با ابعاد دلخواه، پیدا کردن زیردوشی های آماده در سایز دلخواه دشوار است. در این مواق باید به کمک کاشی و سرامیک زیر دوشی با ابعاد دلخواه را تعبیه کنید.

کابین دوش

 

لوله پنج لایه نیو پایپ

همچنین می توان با مات کردن شیشه های کابین امکان استفاده همزمان دونفر از حمام و سرویس بهداشتی را فراهم کرد.

 

کابین دوش

 

مزایای استفاده از کابین دوش

جلوگیری از پخش آب

ساختار کابین دوش مانع از پاشش آب هنگام استحمام به بیرون می شود و به نظافت و خشکی محیط کمک می کند.

طراحی جلب توجه

کابین های دوش معمولا با طراحی ها و مدل های مختلف در بازار موجود می باشند. این امر باعث می شود که جلوه زیبایی به محیط دهند.

قابلیت نصب آسان

اکثر مدل های دوش براحتی قابل نصب هستند. یا بصورت آماده تولید می شوند و یا قطعات مختلف آنها براحتی قابل اتصال است.

مقاومت در برابر آب

مواد به کار رفته در تولید کابین های حمام به طور عمده مقاوم در برابرآب و رطوبت هستند تا از آسیب به ساختار آن جلوگیری شود. هرچند هیچ ماده ای در برابر رسوبات آب در امان نیست که البته در ادامه  راهکار خلاصی از رسوبات را نیر بیان می کنیم.

استفاده از فضا

اغلب کابین های دوش با ابعاد کمتر تولید می شوند. این کابین های دوش به استفاده بهینه از فضا کمک شایانی می کنند.

معایب استفاده از کابین دوش

شکننده بودن

هرچند که پنل های دوش از شیشه های مقاوم تولید می شوند. ولی ممکن است در اثر ضربه محکم و شدید خرد شوند و باعث خسارت مالی و جانی گردد.

عدم وجود حریم خصوصی

کابین دوش با دارا بودن درب و دیواره های شیشه ای، حریم خصوصی را مخصوصا در فضاهای عمومی به طور کامل ایجاد نمی کند. که البته می توان با استفاده از برچسب های شیشه مات کن این مشکل را برطرف نمود.

نظافت روزانه

بدلیل املاح و رسوبات موجود درآب بعد از هر بار استحمام لک و رسوبات آب روی شیشه و جداره های آن ایجاد می شود. باید بعد از هر بار استحمام شیشه ها و جداره های کابین دوش را خشک کنید تا از ایجاد لک آب روی آن جلوگیری شود.

نکات نگهداری از کابین دوش

هر چند که شیشه های استفاده شده برای کابین دوش بسیار مقاوم است ولی بدلیل شکننده بودن درب و دیواره های کابین مراقب برخورد ضربه محکم با آن ها باشید تا باعث خسارت جانی و مالی نشود.

املاح و مواد معدنی موجود در آب روی شیشه ها رسوب می کند و باعث زشت و ناپسند شدن نمای ظاهری کابین می شود. حتما بعد از هر بار استحمام، درب و دیواره های شیشه ای کابین را خشک نمایید. برای راحتی و سرعت عمل بیشتر می توانید از یک تیغه شیشه پاک کن برای پاک کردن قطرات آب استفاده کنید.

 اگر کف کابین حمام از زیردوشی های آماده کرده اید، برای تمیز کردن آن از مواد شوینده اسیدی مانند جرمگیرها استفاده نکنید. استفاده از جرمگیر باعث تغییر رنگ زیردوشی شده و جلوه زیبای آن را می گیرد.

 

کارتریج شیر اهرمی و مراحل تعویض آن

 

  کلمات کلیدی :
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
  نظرات

پاسخی بگذارید

شما باید وارد شوید تا قادر به ارسال دیدگاه باشید.