تاثیر شیرآلات بر کاهش مصرف آب

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

فهرست مطالب

کاهش مصرف آب یک ضرورت حیاتی برای حفظ منابع آبی و تضمین پایداری محیط زیست است. با توجه به افزایش جمعیت، تغییرات آب و هوایی و کمبود آب در بسیاری از نقاط جهان، صرفه جویی در مصرف آب امری ضروری است.عوامل زیادی در کاهش مصرف آب دخیل هستند، یکی از این عوامل که می خواهیم راجع به آن صحبت کنیم استفاده از شیرآلات استاندارد است.

کاهش مصرف آب

شیرآلات نقش مهمی در کاهش مصرف آب دارند و می‌توانند به طور قابل توجهی در کاهش یا افزایش مصرف آب در خانه و محل کار شما نقش داشته باشند.

تاثیر شیرآلات بر کاهش مصرف آب

بیشترین مصرف آب که انجام می دهیم به کمک شیرآلات است. حال تصور کنید از شیرآلات خراب که باعث هدر رفت آب می شود استفاده کنیم.میزان هدر رفت آب چندید برابر می شود. با رعایت یکسری نکات ساده میتوان جلوی این فاجعه را گرفت. در ادامه با شیرآلاتی آشنا می شوید که به کاهش مصرف آب کمک شایانی می کنند.

 نوع شیرآلات

 شیرآلات کم مصرف

این نوع شیرآلات با استفاده از فناوری‌های مختلف مانند پرلاتور، جریان آب را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند. به عنوان مثال، یک شیرآلات کم مصرف با دبی ۶ لیتر در دقیقه، در مقایسه با یک شیرآلات معمولی با دبی ۱۲ لیتر در دقیقه، ۵۰% آب کمتری مصرف می‌کند. پرلاتور موجود در سر شیر با ترکیب هوا و جریان آب علاوه بر افزایش فشار آب در کاهش مصرف آب نیز بسیار موثر است. برای عملکرد بهتر حتما هرماه رسوبات داخل پرلاتور را تمیز کنید و یا در صورت خرابی پرلاتور آن را تعویض نمایید. این مورد برای شیرهای ظرفشویی شاوری و سردوش حمام نیز صدق می کند. حتما از سردوش های کم مصرف استفاده کنید.

شیر ظرفشویی

 شیرآلات اهرمی

این نوع شیرآلات به دلیل سهولت در تنظیم دما و جریان آب، به طور کلی آب کمتری نسبت به شیرآلات دو دستگیره مصرف می‌کنند. در زمان باز و بسته کردن شیرآلات دو دستگیره آب زیادی هدر می رود.

 شیرآلات هوشمند

این نوع شیرآلات مجهز به سنسور هستند و فقط زمانی که به آب نیاز دارید، جریان آب را فعال می‌کنند. شیرآلات هوشمند بخصوص در سرویس بهداشتی های عمومی کمک شایانی به کاهش مصرف آب می کند.

شیر پیسوار

به جز موارد گفته شده می توان برای کاهش مصرف آب، فشار آب را با شیر پیسوار تنظیم کرد. اگر فشار آب مصرفی شما خیلی زیاد است و تنظیم آن به وسیله شیرآلات دشوار است و باعث هدر رفت آب ی شود به این صورت عمل کنید، فشار آب را به کمک شیر پیسواری که به شیر ظرفشویی و روشویی متصل شده، کم نمایید.

 کیفیت شیرآلات

شیرآلات با کیفیت بالا، نشتی کمتری دارند و در نتیجه آب کمتری هدر می‌رود. به همین منظور حتما از برند های معتبر خریداری نمایید. یکی از مزیت های خرید از برند های معتبر ضمانت نامه محصولاتشان است که درصورت خرابی قطعات سریعا می توانید قطعه مورد نظر را تهیه و تعویض نمایید و از هدر رفت آب جلوگیری کنید. با این حال هر چند وقت یکبار شیرآلات و لوله‌ها را به طور مرتب بررسی کنید تا نشتی نداشته باشند

 استفاده از مواد باکیفیت در ساخت شیرآلات، عمر مفید آنها را افزایش می‌دهد و به کاهش مصرف آب در بلندمدت کمک می‌کند.

عادات مصرفی

بستن شیر آب در هنگام مسواک زدن، ریش‌تراشی یا شستن ظروف، استفاده از دوش کوتاه به جای حمام طولانی، تعمیر نشتی شیرآلات در اسرع وقت. سعی کنید این موارد را رعایت کنید تا جزو عادات شما شود.

مزایای استفاده از شیرآلات کم مصرف

 کاهش هزینه‌های آب: با کاهش مصرف آب، هزینه‌های مربوط به آن نیز به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

حفاظت از محیط زیست: با صرفه‌جویی در مصرف آب، به حفظ منابع آبی و حفاظت از محیط زیست کمک می‌کنید.

افزایش فشار آب: استفاده از شیرآلات کم مصرف می‌تواند به افزایش فشار آب در خانه شما کمک کند.

 نکاتی برای انتخاب شیرآلات کم مصرف

 به دنبال علامت استاندارد و گواهینامه‌های مربوط به مصرف آب کم باشید.

دبی شیرآلات را قبل از خرید بررسی کنید.

شیرآلاتی را انتخاب کنید که دارای قطعات باکیفیت و بادوام باشند.

با انتخاب شیرآلات مناسب و اصلاح عادات مصرفی، می‌توانید به طور قابل توجهی در مصرف آب صرفه‌جویی کنید و به حفظ منابع آبی و محیط زیست کمک کنید.

این نکته را به یاد داشته باشید که در صورت خرابی شیرآلات حتما اقدام به تعمیر آن نمایید.

کارتریج شیر اهرمی و مراحل تعویض آن
  کلمات کلیدی :
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
  نظرات

پاسخی بگذارید

شما باید وارد شوید تا قادر به ارسال دیدگاه باشید.