شیر ظرفشویی شلنگ دار یا ثابت؟ کدام بهتر است؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

شیر ظرفشویی شلنگ دار یا ثابت؟ کدام بهتر است؟

شیرهای ظرفشویی با تمرکز بر کارایی و فناوری طراحی می‌شوند. شیرهای کم‌مصرف، شیرهای هوشمند و شیرهای دارای حسگر از جمله نوآوری‌های اخیر هستند. امروزه شیرهای ظرفشویی در انواع طرح‌ها، مواد و با عملکردهای مختلف موجود هستند و به بخش جدایی‌ناپذیر آشپزخانه‌های مدرن تبدیل شده‌اند. از شیرهای ساده و تک کاره گرفته تا شیرهای پیشرفته با قابلیت‌های متعدد، شیر ظرفشویی برای هر سلیقه و نیازی وجود دارد. 

در مقاله به بررسی دو مدل از شیرآلات ظرفشویی می پردازیم. شیر ظرفشویی ثابت و شیر ظرفشویی شلنگ دار (شیر شاوری)

شیر ظرفشویی شلنگدار، نوعی شیرآلات آشپزخانه است که به دلیل برخورداری از مزایای متعدد، از جمله انعطاف‌پذیری و کارایی بیشتر، به محبوبیت بالایی دست یافته است. این نوع شیر، با دارا بودن یک شلنگ متحرک بین بدنه شیر و آبریز، امکان جابجایی و هدایت جریان آب به نقاط مختلف سینک را فراهم می‌کند.

مزایای شیر ظرفشویی شاوری

در اینجا به برخی از مزایای شیر ظرفشویی شلنگ دار اشاره می‌کنم:

انعطاف‌پذیری: شلنگ متحرک این شیر، شستشوی ظروف و سینک را در زوایای مختلف آسان‌تر می‌کند.

کارایی: با امکان هدایت دقیق آب به محل مورد نظر، هدر رفتن آب به حداقل می‌رسد.

قابلیت شستشوی سطوح بزرگ: شستشوی سطوح بزرگ مانند قابلمه و تابه به راحتی امکان‌پذیر می‌شود.

نظافت آسان: به دلیل طراحی خاص، تمیز کردن شیر و سینک ساده‌تر خواهد بود.

معایب شیر ظرفشویی شاوری

نصب دشوارتر: نصب این شیرآلات نسبت به شیرآلات دیگر کمی دشوارتر است.

قیمت بالا: شیرآلات شاوری بدلیل قطعات بکار رفته در آن از قیمت بالاتری برخوردار است.

نکاتی که باید قبل از خرید شیر ظرفشویی شلنگدار در نظر بگیرید:

نوع شلنگ: شلنگ‌های موجود در بازار در جنس‌های مختلفی مانند فلکسی، PEX و استیل ارائه می‌شوند. شلنگ‌های فلکسی رایج‌ترین نوع هستند، اما شلنگ‌های PEX و استیل انعطاف‌پذیری و دوام بیشتری دارند.

نوع سردوش: سردوش‌ها در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند. سردوش‌های پاششی مناسب شستشوی ظروف و سردوش‌های جتی برای پر کردن ظروف بزرگ مناسب هستند. اکثر سردوش های شیرهای شاوری موجود در بازار، دوحالته هستند. بدین معنا که هر دو نوع پاشش آب برای آنها قابل اجراست که توسط دکمه روی سردوش می توان نوع پاشش آب را تغییر داد.

تعداد حالت‌های پاشش: برخی از شیرها دارای تنظیمات مختلف برای فشار و حالت پاشش آب هستند.

نصب: برخی از شیرها به صورت روکار و برخی توکار نصب می‌شوند.

قیمت: قیمت شیرهای ظرفشویی شلنگدار در بازار بسیار متنوع است. عوامل مختلفی مانند برند، جنس و امکانات بر قیمت آنها تأثیر می‌گذارند.

نوع شیر ظرفشویی اینکه شاوری باشد یا ثابت به میزان استفاده و نیازهای خاص شما بستگی دارد. کارایی شیرهای ظرفشویی شاوری بدلیل دامنه حرکتی بالایی که نسبت به شیرهای ظرفشویی ثابت دارند، باعث استفاده بیشتر در آشپزخانه ها شده است. قسمت سردوش این شیرآلات به شلنگ متصل است و قابلیت جدا شدن از تنه را دارا می باشد.

در صورت نیاز هنگام شستشو می توانید سردوش را از تنه جدا کنید و بعد اتمام کار سردوش را در جای خود قرار دهید. همچین در زیر سینک، انتهای شلنگ وزنه ای تعبیه شده تا با کشش، سردوش به راحتی در جای خود قرار گیرد. طول شلنگ  حدود ۱۵۰ سانت می باشد که البته بعد از نصب، هنگام استفاده درحاشیه ای حدود ۹۰ سانت قابل استفاده است و البته می توان توسط رابط، طول شلنگ را افزاریش داد.

شیر ظرفشویی شاوری

در زیر تفاوت‌ها و ویژگی‌های شیرظرفشویی ثابت و شاوری بیان شده است.

شیر ظرفشویی شلنگ دار (شاوری)

حرکت و انعطاف بیشتر: شلنگ به شما انعطاف بیشتری برای حرکت دادن شیر در طول استفاده می‌دهد. امکان چرخش ۳۶۰ درجه کار را برای شستشوی ظروف و حتی سینک راحت تر کرده است.

راحتی در استفاده: بدلیل طراحی خاص این مدل از شیرآلات، ارتفاع بیشتری نسبت به شیرهای ظرفشویی ثابت دارند در نتیجه برای شستشوی قبلمه و ظروف بزرگ بسیار مناسب هستند.

شیر ظرفشویی شاوری

دارای چند مدل ریزش آب: به طور معمول سردوش شیرهای شاوری دارای چند مدل ریزش آب هستند که توسط دکمه های تعبیه شده روی آن می توان نوع ریزش آب را تغییر داد.

قیمت: شیرهای ظرفشویی ثابت نسبت به شیرهای شاوری مقرون به صرفه هستند.

شیر ظرفشویی شاوری

شیر ظرفشویی ساده (بدون شلنگ)

کمترین احتمال نشتی: از آنجایی که قسمت‌های متحرک کمتری دارند، احتمال نشتی و خرابی کمتر است.

قیمت کمتر: شیرهای ظرفشویی ثابت با هزینه کمتر نسبت به شیرهای شاوری تهیه می شوند. همچنین در صورت خرابی قطعات شیرهای ثابت با مبلغ کمتری قابل تعویض است.

شیر ظرفشویی ثابت

به عنوان خلاصه، اگر برای شما اهمیت دارد که انعطاف بیشتری در حرکت دادن آب داشته باشید، شیر ظرفشویی با شلنگ ممکن است گزینه مناسبی باشد. اما اگر به دنبال ظاهر ساده‌تر و کمترین احتمال نشتی هستید، شیر ساده بدون شلنگ گزینه خوبی خواهد بود. از طرفی قیمت شیرظرفشویی شاوری در مقابل شیرظرفشویی ثابت بالاتر است.

آشنایی با انواع توالت زمینی
  کلمات کلیدی :
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
  نظرات

پاسخی بگذارید

شما باید وارد شوید تا قادر به ارسال دیدگاه باشید.