راهنمای کامل تعمیر شیر ظرفشویی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

انواع مختلفی از شیرهای ظرفشویی موجود است. شیرهای ظرفشویی قابل نصب روی سینک، شیر های ظرفشویی دیواری، شیرهای ظرفشویی شاوری (شلنگ دار) که دسته آن یا بصورت اهرمی است یا به صورت فلکه ای (به شیرهای کلاسیک معروفند) و شیرهای ظرفشویی دومنظوره. اگر شیر ظرفشویی شما با مشکل مواجه شده و از کار افتاده است، نگران نباشید. سعی می کنیم، به شما راهنمایی جامع برای تعمیر شیر ظرفشویی را بدهیم تا بتوانید مشکل را حل کنید.

آشنایی با قطعات شیر ظرفشویی

ابتدا لازم است تا با قطعات شیرظرفشویی آشنا شوید.

اهرم در شیرآلات اهرمی: از اهرم برای باز و بسته کردن و تنظیم دمای آب استفاده می شود.

پوسته در شیرآلات اهرمی: وظیفه پوسته همانند وظیفه اهرم در شیرآلات اهرمی است. پوسته در شیرآلات کلاسیک وجود دارد و برای آب سرد و آب گرم به طور مجزا تعبیه شده است.

علم: وظیفه علم انتقال جریان آب به بیرون است.

پرلاتور: پرلاتور به قسمت بیرونی علم متصل می شود و وظیفه آن یکنواخت کردن جریان آب، افزایش فشار آب و کاهش مصرف می باشد.

کارتریج: مهمترین قسمت شیرآلات اهرمی کارتریج است که وظیفه آن کنترل جریان آب و مشخص کردن سهم آب سرد و گرم است.

شلنگ پیسوار: شلنگ پیسوار به انتهای شیرآلات متصل می شود و در زیر سینک ظرفشویی قرار می گیرند و قابل رویت نیستند. وظیفه این شلنگ ها هدایت آب از سیستم لوله کشی ساختمان به شیر است.

این موارد در همه مدل های شیر ظرفشویی اهرمی ثابت است. بعضی مدل های شیرهای ظرفشویی شاوری یا به اصطلاح شلنگ دار هستند. در شیرهای ظرفشویی شاوری قسمت سرشیر به یک شلنگ متصل است و قابلیت جدا شدن از علم شیر را دارد. قطعاتی که در شیرهای ظرفشویی شاوری وجو دارد عبارتند از:

شلنگ شاوری: یک شلنگ به طول بیش از یک متر در داخل علم شیر برای هدایت آب وجو دارد.

سرشیر: به انتهای شلنگ شاوری، یک سرشیر برای پاشش آب نصب می شود. این سرشیر ها معمولا دارای چند نوع پاشش آب هستند که بوسیله دکمه تعبیه شده روی آن، نوع پاشش آب قابل تغییر است.

وزنه: بعد از بیرون کشیدن سرشیر برای برگشت راحت شلنگ به داخل، یک وزنه به پایین شلنگ که در زیر سینک قابل رویت است نصب می شود.

 

نام قطعات شیرآلات

عیب یابی و رفع مشکل

ایجاد اشکال در هریک از موارد فوق ایجاد اخلال در عملکرد شیر می کند. حالا نوبت عیب یابی است. باید ببینیم که در صورت عملکرد نادرست شیر ظرفشویی یراد از کدام قطعه است تا برای رفع آن اقدام کنیم.

اول از همه این نکته را در نظر بگیرید که بیشترین مشکلی که شیرآلات راتهدید می کند از بین رفتن آبکاری آن است. هر چند در عملکرد شیر اشکالی بوجود نمی آورد ولی زیبایی شیر را از بین می برد. پس به هیچ عنوان از مواد شوینده قوی مانند جرمگیرها برای تمیز کردن شیرآلات استفاده نکنید. چون باعث از بین رفتن آبکاری شیرآلات می شود که در منزل راهی برای رفع آن نیست.

مراکزی هستند که اقدام به آبکاری شیرآلات به صورت تکی می کنند ولی این نکته را در نظر بگیرید که احتمالا چند روز بدون شیرآلات ماندن واقعا دشوار است. برای تمیز کردن شیرآلات مواد مخصوصی در بازار موجود می باشد که می توانید آن را تهیه کنید و حتی برای تمیز کردن رسوبات و لک های سینک ظرفشویی هم از آن استفاده کنید.

پاک کننده شیرآلات

 

تبدیل توالت ایرانی به توالت فرنگی

ایراد بعدی کم شدن فشار آب است. املاح و رسوبات درآب لوله کشی وجود دارد. اگر شیر پیسواری که در زیر سینک متصل است ا نوع فیلتردار باشد، املاح در پشت توری آن رسوب کرده و فشار آب را کم می کند. اگر شیرپیسوار فاقد فیلتر باشد رسوبات در پشت پرلاتور و یا سرشیر در شیرهای شاوری جمع می شود. راه حل این مشکل پاک کردن رسوبات است.

این قطعات براحتی جدا می شوند و اگر با شستن رسوبات پاک نشد، قطعه را یک شب در سرکه قرار دهید. سرکه رسوات آب را در خورد حل و قطعه را تمیز می کند.

پرلاتور شیرآلات

قطعه بعدی کارتریج است. یکسری از علائم نشاندن دهنده خرابی کارتریج است. یکی اینکه اهرم رابعد از بالا بردن، ثابت نماند و پایین رود و جریان آب قطع شود و یا سخت کارکردن اهرم. دومین نشانه چکه کردن شیرظرفشویی است. مورد بعدی سرد و گرم نکردن آب با تغییر اهرم است. برای آشنایی بیشتر با کارتریج و نحوه تعویض آن به کارتریج شیر اهرمی و مراحل تعویض آن  مراجعه کنید.

شلنگ شیرهای شاوری مدام به بیرون و داخل جابجا می شود و این باعث استهلام و احتمال پارگی آن می شود. شلنگ های شاوری را می توان در بازار تهیه کرد و براحتی جایگزین کرد. انتها و ابتدای شلنگ دارای رزوه است با پیچاندن به راحتی باز و بسته می شود. وزنه انتهایی شلنگ نیز اگر به هر دلیل آسیب دید و یا شکست در بازار موجود است.

شیرهای ظرفشویی دومنظوره همانند شیرهای ظرفشویی اهرمی هستند با این تفاوت که بدلیل وجود یک شیر برای استفاده از آب تصفیه دارای یک تنه جاگانه است که خود دارای دسته، کارتریج، بدنه جداگانه است. عیب یابی و تعمیر آن نیز همانند شیرآلات اهرمی خواهد بود. با در نظر گرفتن اینکه تمام ایرادات گفته شده به غیر از رسوب گرفتن قطعات شیر کوچک ممکن است برای آن پیش آید.

احتمال شکستگی بر اثر ضربه در قطعاتی مثل دسته، سرشیر و یا علمک وجود دارد. حتما شیرآلات خود را از برند معتبر تهیه کنید تا دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد. شرکت های معتبر، قطعات و لوازم شیرآلات را به طور مجزا تولید و در اختیار قرار می دهند.  

شما می توانید قطعات و لوازم جانبی شیرآلات را از سایت ابزارینا تهیه کنید.

نتیجه و خلاصه

تعمیر شیر ظرفشویی ممکن است به نظر یک کار پیچیده بیاید، اما با دقت و دنبال کردن مراحل فوق می‌توانید این کار را به‌صورت موفقیت‌آمیز انجام دهید. حفظ عملکرد بهینه شیر ظرفشویی، از داشتن یک دستگاه عالی برای تمیزکاری و نگهداری لذت ببرید.

  کلمات کلیدی :
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
  نظرات

پاسخی بگذارید

شما باید وارد شوید تا قادر به ارسال دیدگاه باشید.