هود زغالی یا هود بدون دودکش مناسب چه آشپزخانه هایی است؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

 هود زغالی

در این مقاله ابتدا با انواع هود ها و کارایی آن ها آشنا می شویم. سپس با مقایسه هریک می توانید تصمیم بگیرید که کدام مناسب آشپزخامه شما می باشد.

  • ویژگی و مزایای هود
  • انواع هود از نظر کارایی
  • آشنایی با عملکرد هود بدون دودکش و هود دودکش دار
  • مزایا و معایب هود دودکش دار
  • مزایا و معایب هود بدون دودکش
  • نکات مهم قبل از خرید هود

هود یک وسیله اساسی در آشپزخانه است که علاوه بر تصفیه هوا از دود و رطوبت و بوهای آشپزی، به زیبایی و ترتیب فضا نیز کمک می‌کند. هودها با توانایی‌های تصفیه هوا، افزودن زیبایی به آشپزخانه و ارائه مزایای بیشمار، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. با انتخاب مدل مناسب و نصب صحیح، می‌توانید از تمامی مزایا و امکانات این وسیله کارآمد بهره‌مند شوید..

خرید هود


در ادامه ابتدا به ویژگی‌ها و مزایای هود می‌پردازیم و در مورد عملکرد های دودکش دار و بدون دودکش صحبت می کنیم.

ویژگی‌ها و مزایای هود

تصفیه هوا: وظیفه اصلی هود، تصفیه هوا از دود و بوهای پخت و پز است، که این امر به بهبود کیفیت هوای داخل آشپزخانه و خانه کمک می‌کند.

حفاظت از وسایل: با جلوگیری از نشت دود به دیوارها، کابینت و سایر وسایل آشپزخانه، به حفاظت از آنها از آسیب جلوگیری می‌کند.

کنترل دما: هنگام آشپزی بدلیل روشن بودن اجاق گاز و بخارات حاصل از پخت و پز هوای محیط گرم و مرطوب می شود. این مورد مخصوصا در فصل تابستان، بویژه اگر مهمان هم در منزل باشد، بسیار ناخوشایند است. هود ها با مکش بخارات مانع از گرم شدن محیط آشپزخانه و منزل می شود و باعث کنترل دما می شوند.

زیبایی در فضا: با نصب هود، به ترتیب و آراستگی در آشپزخانه کمک می‌کند. امروزه انواع و اقسام هود ها از جنس شیشه، فلز و یا ترکیبی از هر دو در چندین رنگ تولید می شود. هود مورب، هود مخفی، هود شومینه ای و هود زیرکابینتی، از مدل های موجود در بازار می باشند.

صدای کم: بسیاری از مدل‌ها دارای سیستم‌های کاهش نویز هستند تا صدای عملکرد آنها برای کاربران تحت تأثیر کمتری قرار گیرد.

طراحی زیبا:هودها با طراحی‌های زیبا به دکور آشپزخانه شما زیبایی اضافه می‌کنند. هرچند امروزه هودمخفی خواهان زیادی پیدا کرده است. هودهای مخفی بطور کامل درون کابینت قرار می گیرند. و باعث ترتیب و آراستگی کابینت ها می شود.

انواع هود از نظر کارایی

هودها از نظر کارایی به دو دسته دودکش دار و بدون دودکش تقسیم می شوند. کارایی دودکش خارج کردن بو و دود مکش شده توسط هود به فضای بیرون می باشد. لوله های دودکش از جنس پلاستیک و یا فلز تولید می شود.
هود های بدون دودکش همانطور که از نامشان پیداست فاقد دودکش هستند. درون این هود ها فیلتر زغالی استفاده شده تا بو و دود را به خود جذب کند. هوای مکش شده توسط هود بعد از تصفیه توسط فیلتر زغالی به دوباره به محیط آشپزخانه برمی گردد. هود های بدون دودکش هم برای مصارف خانگی و هم برای نوع صنعتی آن برای فضاهای بزرگتر تولید می شود.

هود بدون دودکش فیلتر-زغالی-هود

این دو مدل هود هر دو مزایا و معایبی دارند که با هم مورد بررسی قرار می دهیم.

مزایای هود بدون دودکش

این هود ها بدلیل اینکه فاقد لوله خروجی و سیستم تهویه هستند، براحتی نصب می شوندو همچنین محدودیت نصب ندارند، و در هر قسمت از آشپزخانه قابل نصب هستند.
از لحاظ قیمت مقرون به صرفه تر از مدل های دودکش دار می باشند.
نصب هود بدون دودکش آسانتر است، چون نیازی به کانال کشی ندارد.

معایب هود بدون دودکش

با توجه به اینکه هود های بدون دودکش هوا را پس از فیلتر، دوباره به محیط آشپزخانه بر می گردانند باعث مرطوب شدن محیط می شوند.
فیلتر های زغالی موجود در این هود ها باید هر ۳ تا۶ ماه تعویض شود.
صدای هود بدون دودکش کمی بیشتر از هود های دودکش دار است زیرا دارای موتور قوی تر برای مکش بهتر هستند.

مزایای هود دودکش دار

این هود ها کارایی بالاتری نسبت به هود های بدون دودکش دارند بدلیل این که دود و بو را به جای فیلتر کردن و باز گرداندن به محیط، به طور کامل به فضای بیرون تخلیه می کنند. این امر از ایجاد رطوبت در محیط جلوگیری میکند.
فیلتر این هود ها قابل شستشو حتی در ماشین ظرفشویی می باشند.

معایب هود دودکش دار

هود های دودکش دار بدلیل نیاز به سیستم کانال، محدودیت در مکان نصب را دارد. این مدل از هودها باید در نزدیکی کانال تهویه قرار گیرد.
هود های دارای دودکش قیمت بالاتری نسبت به هود های بدون کانال دارند.

بعد از دانستن معایب و مزایای هر کدام بهتر می توان تصمیم گرفت که چه مدل هودی مناسب آشپزخانه شماست.

قبل از خرید هود زغالی به یکسری نکات توجه کنید

اگر در آپارتمان های کوچک زندگی می کنید که به دلیل کمبود فضا، کانال کشی وجو ندارد و یا دارای خانه قدیمی هستید که سیستم تهویه در آن تعبیه نشده می توانید از هود های بدون دودکش استفاده کنید چرا که کانال کشی در این مواقع مقرون به صرفه نیست.

اگر به آشپزی علاقه دارید و پخت و پز شما در طول روز زمان زیادی را به خود می گیرد بهترین انتخاب هود های دودکش دار هستند. همانطور که گفته شد این هود ها برخلاف هودهای بدون دودکش دود و بوی مکش شده را کاملابه بیرون تخلیه می کند.
همانطور که گفته شد هود های بدون دودکش قیمت کمتری در مقابل هود های دودکش دار دارند. ولی این نکته را نیز در نظر بگیرید که فیلتر های این هود مدام باید تعویض شوند تا کارایی داشته باشند، برخلاف هود های دودکش دار که فیلترهای قابل شستشو دارند. تعویض مداوم هود های دودکش دار در دراز مدت هزینه بردار خواهد بود.

امیدوارم این مطلب به شما در انتخاب هود مناسب کمک کند. هود را حتما از شرکت های معتبر خریداری کنید که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد.

  کلمات کلیدی :
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
  نظرات

پاسخی بگذارید

شما باید وارد شوید تا قادر به ارسال دیدگاه باشید.