سیستم گرمایش از کف ( اجرای لوله کشی)

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

 

انتخاب لوله برای سیستم گرمایش از کف

در گذشته با توجه به عدم وجود لوله های پلیمری از لوله های مسی در سیستم گرمایش از کف استفاده میشد. از دلایل عدم استفاده لوله های مسی در سیستم های امروزی فاکتور سائیدگی است.

در این سیستم بایستی انتخاب نوع لوله به درستی انجام شود. با توجه به آیین نامه مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان استفاده از لوله های Pex و Pex-AL-Pex و Pert و Pert – Al – Pert تنها در سیستمهای گرمایشی مجاز خواهد بود. لوله ها و اتصالات، حتماً باید استانداردهای معتبر را دارا باشند تا کمترین نگرانی بابت خرابی را داشته باشیم.

اجرای لوله کشی کف

پیمانکار سیستم گرمایش از کف باید با سایر پیمانکاران ساختمان هماهنگی داشته باشد. پس از مشخص شدن پلانهای سیستم گرمایش از کف لوله ها باید کاملاً طبق نقشه از قبل تهیه شده توسط مهندس طراح متخصص در این زمینه اجرا شود. استفاده از ابزار آلات مناسب برای اجرای این سیستم همچون قیچی فنر خم لوله و دستگاه رول بازکن حتی برای سهولت ضروری است.

همچنین لازم است مجری سیستم گرمایش از کف از کفش مناسب و نرم استفاده کند تا به لوله ها و عایق آسیبی نرسد. پس از عایق کاری ،کف جهت اجرای لوله های کف ابتدا باید رولهای لوله در هر سایزی که طراح پیشنهاد کرده انتخاب شود این لوله ها باید بدون انقطاع و یک تکه باشد رولهای موجود در بازار برای لوله سایز ۱۶ به طور عرف ۱۰۰ متری و یا
۲۰۰ متری است با توجه به ترسیم و طراحی مدارها طبق جداول استاندارد معمولاً رولهای ۱۰۰ متری برای لوله ۱۶ مناسب است.

ابتدا باید مسیر لوله ها در کف را چک کرده و حتی بعضی از مجریان لوله کش این مسیرها را توسط ماژیک یا خودکار علامت زده و پس از آن لوله ها را روی عایق کف می خوابانند. این نوع علامت زدن مجری را از هرگونه اشتباه در اجرا مصون میکند.

برای شروع لوله کشی لازم است از محل کلکتورها از مدار اول یا از مدار آخر و به ترتیب مدارها اجرا شود. ابتدا یک طرف سر لوله را به کلکتور رفت وصل کرده و سپس رول لوله باز شده و در همان مسیری که طراح ترسیم کرده روی کف خوابانده میشود. برای راحتی کار در اجرا میتوان از دستگاه رول بازکن استفاده کرد. در زمان اجرای لوله ها باید از روش مناسب جهت کنترل و مدیریت رول های لوله ها استفاده شود. استفاده از یک رول بازکن لوله جهت حرکت دادن آن در زمان لوله کشی مناسب خواهد بود.

دستگاه رول بازکن لوله
دستگاه رول باز کن لوله

در زمان اجرا، حتماً باید به خمهای لوله توجه کرد و نباید لوله دوپهن شود. برای جلوگیری از این امر باید از فنر خم لوله استفاده کرد. در هنگام سفارش لوله ها جهت اجرای سیستم گرمایش از کف حتماً باید از لوله یک تکه استفاده کرد تا در متراژهای معین برای پروژه ارسال شود. در صورت عدم رعایت این امر ممکن است در طول مسیر اجرای لوله کشی لوله کوتاه بیاید. استفاده از اتصال بوشن (وصاله) به هیچ عنوان در این سیستم مجاز نبوده و توصیه نمیشود در صورت استفاده به طور تقریبی هر اتصال در کف باعث افت فشار در حدود ۹ متر طول خواهد شد.

ضمن اینکه هر چقدر تعداد خمهای مدار گرمایشی کمتر باشد و آنها به حداقل ممکن رسانده شود کمک شایانی به چرخش آب با حرارت بالا در همه مکانها می کند مسیر لوله کشی نیز باید طوری اجرا شود که لوله ها حتی در زیر جعبه کلکتور با یکدیگر تقاطعی نداشته باشند لوله های گرمایش از کف به هیچ عنوان نباید از روی هم رد شوند در اکثر اوقات فاصله لوله ها از دیوار ۱۰ سانتی متر است.

به دلیل این که نوع بسته بندی لوله ها رولی شکل است تمایل به بلند شدن از روی کف را دارند لوله ها با چند روش در کف نگهداری میشود یکی از روشها زدن بست خاردار کلیپس) در عایق کف برای نگه داشتن لوله است. این بستها نسبت به سایز لوله، دور آن را مهار کرده و با خارهایی که در انتهای آن تعبیه شده به عایق کف منتقل میشود. به همین روش ساده لوله مهار شده و از کف بلند نمی شود.

روش زدن بستهای خاردار به ازای هر ۲ متر طول ۳ عدد بست است. در مسیرهایی که لوله خم دارد بهتر است ۳ عدد بست زده شود یک عدد بست قبل از خم یک عدد بست بعد از خم و یک عدد بست نیز در محل خم بهترین نوع زدن بستهای خاردار در عایق است جهت نصب بست خاردار در عایق میتوان از دستگاه مخصوص این کار استفاده کرد.

دستگاه منگنه بست خاردار
دستگاه منگنه بست خاردار

روش دوم نگهداری لوله ها روی عایق استفاده از بستهای ریلی است. از مزایای بست ریلی میتوان به این نکته اشاره کرد که با توجه به داشتن فواصل معین نیاز کمتری به اندازه گذاری روی عایق وجود دارد معمولاً پشت بستهای ریلی چسب داشته و بست روی عایق چسبیده میشود اما به دلیل این که ممکن است فواصل استفاده شده زیاد بوده و نیاز به استفاده از تمامی فواصل بست ریلی نباشد، تعداد زیادی بست در این روش استفاده میشود.

استفاده از بست ریلی
استفاده از بست ریلی

در بعضی از مکان ها در مرز سرد، فواصل لوله ۱۰ سانتیمتر است. در حالت اجرای لوله به روش مارپیچی، باید در خم کردن لوله برای جلوگیری از دو پهن شدن، دقت لازم را به عمل آورد.

بدین صورت که خم به روش به اصطلاح دمبلی لوبیایی شکل) انجام شده تا لوله و پهن نشود. نحوه خم کردن لوله با استفاده از فنر خم لوله در مرز سرد بعضی از نصابان برای نگه داشتن لوله ها و بلند نشدن آن از مشهای فلزی برای روی لوله ها استفاده میکنند که عدم توجه به جوشها و نحوه اتصالات مشها به یکدیگر باعث زخمی شدن و خرابی لوله ها میشود البته یکی از مزیتهای مش روی لوله ها مستحکم تر کردن ملات روی لوله ها و مسلح شدن آن است. در نهایت لوله کشی کف اجرا میشود.

برای اینکه ملات کف ترک نخورد و از انبساط و انقباض آن جلوگیری شود از عایق هایی که بهتر است از جنس کف باشد. استفاده می شود. مساحت مورد نظر باید طوری انتخاب شود که کمتر از حدود ۴۰ متر مربع باشد. در فضاهای ۶۶ با ۵ ۸۰ یا ۶۷ (متر) و کمتر از آن متراژهای مناسبی برای سالنهای یک تکه بوده و باید از درز انبساط استفاده شود. اتاق ها و فضاهایی که کمتر از این مساحت بوده و به وسیله در جدا شده هم توسط درز انبساطی جدا خواهد شد.

برای این که لوله ها از آسیبهای احتمالی در امان باشند. باید از آنها محافظت شود. این محافظت در زمانی که لوله ها در زیر دیوار قرار میگیرند و یا در زیر درزهای انبساطی انجام میشود برای قراردادن لوله ها در زیر درز انبساطی بهتر است از غلافهایی روی لوله استفاده شود حفاظت توسط بوشهای پلاستیکی که معمولاً در حدود قطر لوله باشند انجام میشود و دور لوله ها را میگیرند. طول این بوشهای پلاستیکی که معمولاً از جنس P.V.C است چند سانتی متر از دو طرف درز انبساطی بیرون آمده است. اجرای غلاف لوله برای درز انبساطی بهترین زمان برای نصب غلافها فقط زمانی است که عملیات لوله کشی به پایان رسیده باشد.

در این هنگام در طول غلاف محافظ یک درز ایجاد کرده و لوله گرمایش از کف در داخل آن قرار میگیرد درزهای انبساطی را حتماً باید در هنگام ریختن ملات کف رعایت کرد.

جمع آوری کلکتور

مونتاژ کردن کلکتور

پس از لوله کشی سیستم گرمایش از کف نوبت به جمع آوری کلکتورها و نصب آن می رسد کلکتورها حتماً باید دارای شیر قطع و وصل جریان چه از نوع برقی چه از نوع معمولی باشند همچنین قرار دادن شیر هواگیری روی آن نیز الزامی است. شیر هواگیری به منظور حذف و تخلیه هوا در سیستم گرمایش از کف نصب می شوند.

نصب کلکتورها در جعبه کلکتور

نصب آن بر روی کلکتور برگشت الزامی بوده و میدانیم که کلکتور برگشت در بالا نصب شده است. بنابراین هوای اضافی در کلکتور برگشت جمع میشود و از طریق این شیر تخلیه خواهد شد بهتر است شیر تخلیه و هواگیری کلی بوده و شیر هواگیری به صورت اتوماتیک عمل کند.

توجه شود در صورتی که سیستم کنترل ترموستاتیک باشد، باید از شیر بای پس استفاده شود. این شیر مابین کلکتورها استفاده شده و هنگامی که تمامی شیرهای برقی بسته میشود پمپ سیستم گرمایشی جهت چرخش آب گرم شروع به کار میکند و باعث مشکلات میشود این شیر با فشار پشت آن شروع به باز شدن کرده و چرخش آب انجام میگیرد. به محض باز شدن شیر چرخش آب داخل کلکتورها به داخل مدارها رفته و شیر بای پس مجدداً به حالت آماده خواهد رفت.

طریقه نصب روشویی نیم پایه
  کلمات کلیدی :
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
  نظرات

پاسخی بگذارید

شما باید وارد شوید تا قادر به ارسال دیدگاه باشید.