تمیزکاری آشپزخانه در کمترین زمان

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

آشپزخانه یکی از مهمترین قسمت های منزل است که به دلیل فعالیت‌های آشپزی و پخت و پز، به سرعت کثیف می‌شود. با این راهنما، به شما راهکارهایی برای تمیزکاری آشپزخانه در کمترین زمان ارائه می‌دهیم.
این نکته را باید در نظر داشت که تمیز کردن تمام نقاط آشپزخانه به طور روزانه کاری دشوار و زمان بر و غیر منطقی است. در ابتدا بهتر است که برنامه ریزی داشته باشید. بعضی از قسمت های آشپزخانه نیاز به تمیزکازی روزانه دارند.
کارهایی که بهتر است روزانه انجام دهید تا آشپزخانه ای تمیز داشته باشید عبارتند از:

دفع زباله: زباله ها را بطور روزانه از خانه خارج کنید هر چند حجم کمی داشته باشد. بوی ناخوشایند زباله در آشپزخانه بسیار زننده خواهد بود. بعلاوه اینکه منبع آلودگی است .
تمیز کردن اجاق گاز: پس از هربار پخت و پز احتمال ریختن بخشی از مواد غذایی روی سطح اجاق طبیعی است. بهتر است اجاق را روزانه تمیز کنید. هرچقدر این مواد روی سطح اجاق گاز بیشتر بماند، پاکسازی سخت تر خواهد شد.

تمیز کردن بدنه یخچال، لباسشویی و ماشین ظرفشویی هود: خانم ها توانایی انجام چندین کار به طور همزمان را دارند. بدیهی است در هنگام انجام کاری مثلا پخت و پز به یاد تنظیم ماشین لباسشویی و یا ظرفشویی بیفتند. ویا به مواد غذایی درون یخجال نیاز داشته باشند. لک ایجاد شده توسط دست روی بدنه آنها را به طور روزانه تمیز کنید. چراکه لک روی آن ها بسیار نمایان است.

تمیز کردن درب کابینت ها: اتفاقی که برای یخچال و ماشین ظرفشویی میفتد برای ذرب کابینت ها و کشوها نیز رخ می دهد. پس بهتر است درب کابینت ها و کشوها را نیز روزانه تمیز کنید.

تمیز کردن شیر ظرفشویی و سینک ظرفشویی: پس از هر باز شستشوی ظرف، حتما سینک شیر ظرفشویی را از هرگونه آلودگی و کف پاک کنید تا در درازمدت باعث ایجاد جرم و رسوب نشود.

 

خرید-پاک-کننده-سینک-و-شیرآلات

 

تمیز کردن اپن: اگر آشپزخانه شما دارای اپن است، مطمئنا جزو شلوغ ترین قسمت های آشپزخانه بشمار می رود. سعی کنید اپن را خلوت و تمیز نگه دارید چرا که در دید همگان است.

انواع شیر پیسوار

تمیز کردن کف آشپزخانه: آخرین مرحله تمیزکاری آشپزخانه، تمیزکاری کف است.کف آشپزخانه را بعد از اتمام کارهایتان تمیز کنید.
موارد ذکر شده مربوط به تمیزکاری روزانه آشپزخانه بود. بخش هایی از آشپزخانه را میتوان چندروز یکبار یا بطور هفتگی تمیز کرد، از جمله:

تمیز کردن فیلتر هود: وظیفه هود مکش بو ودود هنگام طبخ غذاست. این آلودگی ها به فیلتر هود می چسبند. اگر اهل پخت پز فراوان هستید، بهتر است هود را هفتگی تمیز کنید تا کارایی داشته باشد.

تمیز کردن داخل فر یا مایکروویو:هر چقدر از زمان ایجاد لک روغن و مواد غذایی بیشتر بگذرد، لکه ها سخت تر شده و تمیز کردن آن دشوار. چون از فر یا مایکرویو کمتر از اجاق گاز استفاده می شود، تمیز کاری آن ها بصورت هفتگی کفایت می کند.

 

تمیز کردن مایکروویو

بررسی کردن مواد غذایی داخل یخجال و فریزر: مواد غذایی تاریخ گذشته را دور بریزید.
تمیزکاری ماهانه و سالانه را نیز می توانید برنامه ریزی کنید. با برنامه ریزی و نوشتن لیست کارها، باعث ایجاد نظم در زندگی می شوید. تمیز کردن دیوارها، داخل کابینت، قفسه و کشوهای داخل یخچال و فریزر، تمیز کردن سیفون سینک ظرفشویی را بسته به میزان به هم ریختگی و کثیفی در زمان مناسب تمیز کنید.

پس از تصمیم گیری و برنامه ریزی راجع به اینکه کدام قسمت از آشپزخانه را در چه زمانی می خواهید پاک کنید، نوبت به این می رسد که بهترین و سریعترین راه را برای پاکیزگی آن قسمت انتخاب کنید. در این مقاله راجع به تمیز کردن هر یک از وسایل آشپزخانه توضیح خواهیم داد. اگر لکه ها را بطور روزانه تمیز نمایید، دیگر نیازی نیست زمان زیادی را به این کار اختصاص دهید همه این لکه ها به کمک یک ماده شوینده ملایم مانند مایع ظرفشویی و یا اسپری شیشه شوی از بین می روند. حال اگر به هر دلیلی این کار به تعویق افتاد و لکه ها و جرم ها سخت شدند نیازی به نگرانی نیست. برای خلاص شدن از شر این لکه ها راهکارهایی را به شما ارائه می دهیم.

تاثیر شیرآلات بر کاهش مصرف آب

دفع روزانه زباله: حتما در داخل سطل زباله از کیسه زباله استفاده کنید. تا جمع آوری و بیرون بردن از منزل تسهیل گردد. حتی الامکان زباله های خشک و تر را از هم جدا کنید. این به حفظ محیط زیست کمک می کند. اگر به هر دلیل کیسه زباله پاره شد و شیرابه آن داخل سطل ریخت، شستن سطل زباله را به تعویق نیندازید. با کمک یه اسکاچ یا اسفنج و مواد شوینده آن را بشویید.

تمیز کردن اجاق گاز: جنس رویه اجاق گاز ها معمولا از استیل، لعابی و یا شیشه می باشد. از سابیدن صفحه اجاق با سیم ظرفشویی جدا پرهیز کنید، چراکه باعث ایجاد خط و خش روی صفحه می شود. سرشعله را از روی اجاق بردارید. برای تمیز کردن صفحه اجاق ابتدامواد غذایی درشت که روی اجاق ریخته شده را بردارید.  بهترین ماده طبیعی برای از بین بردن لک های خشک شده استفاده از مخلوط آب و جوش شیرین و یا آب و سرکه است. مخلوط یکی از این دو مواد را به مدت یک الی دو ساعت روی صفحه اجاق گاز قرار دهید و سپس به کمک یک اسفنج شروع به تمیز کردن کنید. بعد از آن به کمک یک دستمال نم دار سطح گاز را از مواد پاکسازی نمایید. برای شستن قسمت چدنی اجاق گاز می توانید از ماشین ظرفشویی استفاده کرد. و یا به مدت ده دقیقه درون آب داغ قرا دهید وسپس با کمک اسپری های چندمنظوره و سیم ظرفشویی ، چدن را بسابید و در آخر آبکشی نمایید.

تمیز کردن اجاق گاز

 

تمیز کردن بدنه یخچال، لباسشویی و ماشین ظرفشویی هود و درب کابینت ها:: بیشتر لک های ایجاد شده بروی بدنه یخچال و امثال آن، لک دست می باشد. که بدلیل تماس دست به آن ایجاد شده. اگر این لکه ها را روزانه تمیز کنید به راحتی توسط یک دستمال و یک شیشه شوی پاک می شود. کمی از مواد شیشه شوی را روی سطح مورد نضر اسپری کنید و به کمک دستمال تمیز نمایید.

 

تمیز کردن کابینت

 

تمیز کردن شیر ظرفشویی و سینک ظرفشویی: سینک آشپزخانه بدلیل شستشوی میوه و سبزیجات و ظروف منبع آلودگی هستند. پس از هر بار شستشو، سینک و شیرظرفشویی را آبکشی نمایید. و هر چند وقت یکبار آن را ضد عفونی کنید. از طرفی رسوبات آب به مرور زمان از زیبایی و جلوه شیر و سینک ظرفشویی می کاهد. با کمک شوینده مخصوص شیرآلات و سینک از شر این رسوبات خلاص شوید. از این محلول معجزه آسا بروی سینک و شیرآلات خود اسپری کنید. ۱۰ دقیقه زمان بدهید. به کمک یک اسفنج نرم آن را بسابید و در آخر آبکشی نمایید. این محلول با ایجاد یک لایه روی سینک و شیرآلات شما، آن را آبگریز کرده و مانع از ماندن آب روی آن و ایجاد رسوب می کند.

بهترین روش های تمیز کردن انواع روشویی

تمیز کردن فیلتر هود: برای تمیز کردن فیلتر هود یک محلول قوی را به شما معرفی می کنیم. ظرفی که فیلتر هود به طور کامل در آن قرارمی گیرد را انتخاب کنید. اگر فیلتر هود درون سینک ظرفشویی جای میگیرد، سینک ظرفشویی بهترین گزینه است. سینک را از آب داغ پر کنید. ۶۰ گرم جوش شیرین، ۶۰ گرم سرکه و مقداری مایع ظرفشویی را درون آن بریزید و با هم مخلوط کنید. فیلتر را به مدت ۲۰ دقیه درون آن قرار دهید و بعد از ان به کمک یه فرچه نرم چربی ها و لک ها را از روی آن پاک کنید و درآخر آبکشی نمایید.

 

تمیز کردن هود تمیز کردن هود

 

تمیز کردن داخل فر یا مایکروویو: بهترین ترکیب طبیعی برای از بین بردن کثیفی های داخل فر و مایکروویو، ترکیب آب، لیمو و سرکه است. این محلول را درون فر یا مایکروویو قرار دهید و به مدت چند دقیقه آن را روشن کنید.درب آن را باز نکنید و اجازه دهید تا محلول بخار شود و سطح داخلی آن را پوشش دهد. بعد از گذشت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه با دستمال کثیفی ها را از سطح آن پاک کنید.

 

تمیز کردن مایکروویو

 

تمیزی و بوی خوش در خانه بویژه آشپزخانه که منبع پخت و پز می باشد، حس خوشایندی برای تمام اعضای خانواده به ارمغان می آورد. با برنامه ریزی و پاکسازی بموقع این حس را به همه اعضا منتقل نمایید.

 

 

 

 

  کلمات کلیدی :
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
  نظرات

پاسخی بگذارید

شما باید وارد شوید تا قادر به ارسال دیدگاه باشید.