چگونه یک دیوار سبز طراحی کنیم؟

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مقدمه

طراحی دیوار سبز به عنوان یکی از فرصت های طراحان داخلی، در جهت ایجاد فضاهای خیره کننده و سازگار با محیط زیست است. این طراحی نه تنها سبب بهبود کیفیت هوا بلکه به آرامش فضا نیز کمک میکند. نکته اساسی برای طراحی دیوار سبز در نظر گرفتن عواملی چون انتخاب نوع گیاه، نگهداری و … است.

الف) افزایش بهره وری

دیوارهای سبز به طور قابل توجهی سطوح استرس را کاهش می دهند و عملکرد شناختی را افزایش می دهند که منجر به افزایش بهره وری در میان کارکنان می شود.

ب) کاهش هزینه های انرژی

دیوارهای سبز می توانند به کاهش میزان گرمای جذب شده توسط ساختمان ها کمک کنند و هزینه های انرژی برای سرمایش را کاهش دهند. دیوارهای سبز می توانند دمای سطح ساختمان ها را تا ۲۵ درصد کاهش دهند.

ج)کاهش صدا

گیاهان می توانند امواج صوتی را جذب کنند و آلودگی صوتی را کاهش دهند.

د) جذابیت زیبایی شناختی

دیوارهای سبز می توانند زیبایی و جذابیت بصری را به ساختمان ها و فضاهای عمومی اضافه کنند. یک مطالعه توسط موسسه تحقیقات آلودگی علوم محیطی نشان داد که دیوارهای سبز می توانند جذابیت درک شده یک ساختمان را افزایش دهند و سپس ترافیک پیاده روی را افزایش دهند.

آموزش نصب ماربل شیت ، مزایا و معایب
چگونه دیور سبز طراحی کنیم؟

موارد قبل از طراحی دیوار سبز

هدف

قبل از طراحی برای ایجاد دیوار سبز باید هدف از ایجاد آن را مشخص کرد که این دیوار نقش جداکنندگی دارد یا یک نقطه کانونی است. درک نقشی که از دیوار سبز داریم در انتخاب محل آن و انتخاب نوع گیاهان تاثیر گذار است.

شرایط محیطی

عوامل متعدد مانند نور، رطوبت و دما نقش اساسی در موفقیت طرح دارند. گونه های مختلف گیاهی نیاز های متفاوتی دارند.

نور: نور طبیعی و مصنوعی هر دو باید در نظرگرفته شوند. گیاهانی که نیاز به نور زیاد دارند اگر نور کافی را دریافت نکنند ممکن است دچار مشکل شوند.

رطوبت: برخی از گیاهان در محیط با رطوبت بالا رشد میکنند، در حالی که برخی دیگر شرایط آب و هوایی خشک را ترجیح میدهند.

دما: گیاهانی باید برای طراحی دیوار سبز انتخا شوند که محدود دمایی بالایی را تحمل کنند چرا که نوسان شدید میتواند به آنها آسیب زند.

دسترسی و نگهداری

دسترسی

طراحی دیوار سبز نیازمند تعمیر و نگهداری است، باید توجه به آبیاری به موقع، هرس و مراقبت های لازم را در نظر گرفت. هر چ دسترسی به آن راحت تر باشد، نگه داری و مراقبت از آن آسان تر میشود.

5 مرحله بازسازی سرویس بهداشتی بدون تخریب

هزینه نگهداری و بهداشت

هزینه های نگهداری طولانی مدت مربوط به دیوار سبز موضوعی بسیار مهمی است که باید آن را جدی گرفت. هر برخورد اشتباه با یک محصول زنده ممکن است سبب نابودی آن شود. نظارت و مراقبت منظم برای جلوگیری از هجوم آفات، بیماری ها و رشد بیش از حد ضروری است. بی توجهی به نگهداری می تواند منجر به ایجاد دیوارهای نامناسب و گیاهان ناسالم شود که هزینه های زیادی برای تعمیر به دنبال خواهد داشت.  برخی از این مشکلات رایج عبارتند از زرد شدن برگ ها، افتادگی گیاهان، رشد کپک، گرفتگی زهکشی و نشت. این مسائل ممکن است به دلیل آبیاری بیش از حد، کم آبی، نور ناکافی، کمبود مواد مغذی و فرسایش خاک ایجاد شود. برای جلوگیری از آسیب بیشتر به گیاهان، رسیدگی سریع به هر گونه مشکل مهم است.

آبیاری: مقدار و دفعات آبیاری به گیاهان مورد استفاده و نوع سیستم نصب شده بستگی دارد. سیستم های آبیاری خودکار را می توان به راحتی برنامه ریزی و تنظیم کرد. کوددهی نیز برای تامین مواد مغذی ضروری برای گیاهان مهم است که دفعات مصرف آن به نیازهای گیاه خاص بستگی دارد.

کجا نباید از سیستم گرمایش از کف استفاده کرد؟

کنترل بیماری و آفات: آفات رایجی که ممکن است روی دیوارهای سبز زنده تأثیر بگذارند شامل کنه های عنکبوتی، شته ها هستند. بیماری هایی مانند سفیدک پودری و پوسیدگی ریشه نیز ممکن است رخ دهد. مراقبت و نگهداری مناسب می تواند به جلوگیری از مشکلات آفات و بیماری ها کمک کند.

انتخاب گیاه برای دیوار سبز داخلی

طیف متنوعی از گیاهان را برای ایجاد یک دیوار زنده چشم نواز و پویا را میتوان انتخاب کرد. بافت ها، رنگ ها و الگوهای رشد مختلف را برای تاثیر بصری جذاب ترکیب قابل ترکیب هستند. ترکیب گیاهان شاخ و برگ، گیاهان گلدار و حتی انگور میتوانند به طراحی عمق دهند. انتخاب گیاهانی با نیازهای نگهداری مشابه کمک می کند تا تعمیر و نگهداری ساده و کم هزینه تر شود، اما ممکن است طراحی عجیب و غریب را قربانی کند.

چگونه دیوار سبز طراحی کنیم؟

پتوس

چگونه دیوار سبز طراحی کنیم؟

فیلودندرون

چگونه دیوار سبز طراحی کنیم؟

گل گندمی

چگونه دیوار سبز طراحی کنیم؟

آگلونما

چگونه دیوار سبز طراحی کنیم؟

جمع بندی

 طراحی یک دیوار سبز زنده و جذاب شامل تعادل دقیق زیبایی شناسی، انتخاب گیاه و ملاحظات عملی است. با درک هدف دیوار، ارزیابی شرایط محیطی، برنامه ریزی برای دسترسی و انتخاب انواع گیاهان، می توان هم جذابیت بصری و هم کیفیت محیطی یک فضا را افزایش داد.

 

  کلمات کلیدی :
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
  نظرات

پاسخی بگذارید

شما باید وارد شوید تا قادر به ارسال دیدگاه باشید.